onsdag 27 april 2011

För ett barn


Må du snubbla på dom stenar
Jag aldrig själv fick snava på
Så att du sen kan resa dej
Och stadigare gå
Du kan aldrig någonsin hindra
Alla sorgens fåglars stråk
Men du kan hindra dem att bygga bo
Och flyga lågt
Så må du räcka mörkret handen
Säga hej med öppen mun
Så att du alltid skönjer smärtan
I varje lycklig stund
För jag älskar dej
Jag älskar dej
Och ändå ännu mer
Men må du inte stå i skuggan
Av den kärlek jag dej ger

Jag ska vänta vid ett vatten
Du ska gå vilse, barn
Håll ditt huvud högt
Ta din tid
Mmmm
Jag ska vänta vid ett vatten

Du har givits denna vardag
För att längta härifrån
Så försök bekämpa ledan
Med din silversaxofon
Må du möta någon på stigen
Som ger dej
All sin lojalitet
Och som älskar dej i trohet
För någonting du inte vet

Jag ska vänta vid ett vatten...

Lova mej att aldrig lita blint
På det jag sagt
Lita på dej själv
Men framförallt var på din vakt
Jag kan inte ge dej livet
Du kan få vila i min famn
Du ska göra dina egna sånger
Under ditt eget namn

Jag ska vänta vid ett vatten...


Peter Le Marc
(Närmare gränsen -88)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar