tisdag 19 april 2011

Bokstavskombo på tapeten.

Man märker tydligt i media att bokstavskombinationer går igenom en "modetrend". Det diskuteras, debatteras, görs inslag och skrivs om det. Jag måste få säga att detta är på gott och ont. Dessa ungar man pratar sönder och deras föräldrar som man vrider ut och in på. Är det socialt betingat eller är det medfött? Socker har blivit en drog och gud om man skulle ge sin unge aspartan eller liknande preparat.

Jag skall ärligt säga att jag undviker detta så mycket jag kan. Om jag skulle läsa allt och försöka ta in allt för att sedan fundera ut vad som är bra och vad som är dåligt så skulle jag bli tokig. Istället för att debattera sönder ämnet lyssna på de som är kunniga och oss föräldrar som vet mer än andra. Vi möter detta varje dag.

Ge oss föräldrar stöd och förståelse och framförallt låt ungarna vara ungar. Sätt dem inte i ett fack och förutsätt inte att alla är stöpta i samma form. Våra ungar lever olika liv och har olika bakgrunder.
Istället för att förutsätta att något är fel så hjälp dem istället med rätt redskap och låt dem känna sig ett av samhället istället för att bli dissikerade i media.

Kanske är det jag som känner mig attackerad och inte min unge. Men det spelar ingen roll för mitt och alla andra barn på jorden har rätt till en barndom utan en massa vuxen skit. Det är så många vuxna som har föutfattade meningar om barn och uppfostran. Är så förbannat trött på blickar, oförstående människor och diskussioner om hur man skall hjälpa dessa barn. Fattar ni inte att om ni bemöter dem på rätt sätt så kan ni få tillgång till några av världens härligaste ungar!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är ny här på din sida.. hittade hit från en annan blogg ;)
    Jag har själv en son som har ADHD. Han är 11 år.

    Jag har läst några inlägg på din blogg och kommer på mig själv att sitta och nicka och småle.. känner igen mig SÅ otrolitg mycket i det du skriver. Jag kommer följa din blogg. Må bäst och kämpa på. Jag vet att det är tufft i bland, men det är som du skriver, om man bara ger dem de bästa verktygen i vardagen så är det de finaste, underbaraste ungar. Man kan inte utgå ifrån funktionshindet, man måste utgå ifrån varje enskild individ. KRAM
    http://carro-livetistort.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hej Carolina.
    Kul att du hittat hit. Jag själv är oxå helt ny här. Har varit inne på din blogg, jättefin...ska läsa lite efter ungarna har gått och lagt sig, man har liksom lite mer tid då :)

    SvaraRadera