måndag 18 april 2011

Barnen har påsklov och vilket väder!!!

Det är skönt för honom att slippa skolmiljön ett tag så han hinner landa och han är till viss del väldigt lugn. Han vill helst sitta inne vid sin dator. Jag försöker lura ut honom ibland. Idag fick jag ut honom på altanen genom att muta med en glass och att vi skulle läsa en bok. Vi satt i solen och efter en lite stund så tyckte han att vi skulle gå in för det var så mycket sol. Så det gjorde vi. Vi läste vidare sittandes i soffan. När han har ätit upp glassen kommer katten in och då måste man kela och leka. Vi forsätter att läsa. Efter jag läst en stund säger han - Mamma när är vi färdiga. – Tycker du inte boken var bra, det tycker jag. – Inte så bra men om du tycker den var bra kan du läsa den själv. Jag vill inte mer. Hihihihi han är för rolig. Man gör sina tappra försök men det är inte alltid det lyckas.

Är det bara jag som känner mig som en sämre förälder när man låter sin son sitta på sitt rum en hel dag. Jag känner att vissa dagar orkar han inte mer. Det är precis som han måste få lugn och det får han genom sina datorspel. Han vilar sig. Han får sitta själv i sin egen värld. Men ibland tvingar vi ut honom. Och då krävs det ork och tjat. Jag vet att han har det svårt med att byta miljö pga hans funktionshinder. När andra barn ser fram emot att göra roliga saker så kan han känna sig otrygg och stressad (speciellt när allt planeras spontant och skall inträffa snart). Exempelvis när vi tidigare i våras åkte ut till stranden och grillade en eftermiddag. Han ville inte och han skulle definitivt inte följa med. Både jag och min man är helt slut när vi väl satte oss i bilen. När vi väl kom ut dit så hade både han och syrran hur roligt som helst. Och det är ju så gott med grillad korv och chokladmjölk när det är lite kyligt ute :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar