onsdag 11 januari 2012

Talböcker.

Pga av att min dotter har dyslexi har hon förmånen att få hämta ner ljudböcker direkt ifrån bibliotekets databas till sin dator eller daisyspelare. (Man behöver ingen diagnos utan man kan även få det om man har läsproblem, synfel och andra komplikationer). Jag fick information om detta redan i våras och gick sjävklart till biblioteket för att fixa detta.

- Nej, det har vi inte fick jag till svar.
- Okej. Men jag har fått informationen att ni skall idag ha denna tjänsten.
- Det känner vi inte till.
- Okej.
- Du kan ju fråga ord- och bildavdelningen, de kanske vet.
- Okej, var går jag?
- De har inte öppet just nu. Du kan ju ringa dem eller komma tillbaka.
Punkt slut. Fick till slut veta att det inte har kommit igång ännu pga av tidbrist och annat dyl.

Ställer frågan. Min dotters daisyspelare är ingen cd-spelare utan kan bara spela mp3, hur gör vi om hon lånar böcker för daisyspelare som kommer som en cd-bok?
- Vet inte..
- Okej, kan vi kopiera cd:n och göra om den till mp3, så hon har möjlighet att låna böcker?
- Ja, det är klart du kan.

Ja, vad skall man säga. Jag undrar vad kopieringlagen säger om detta? Känns i alla fall inte helt lagligt.

Men i höstas fick vi åter informationen att detta skall finnas, och att det har kommit igång och att alla som skulle utbildas har nu blivit detta. Ja, vi bokade tid och har idag varit på utbildningen som man måste gå igenom. Om man säger så här. Är man vuxen och är lite datorvan klarar man detta utan problem. Att ha en "utbildning", enligt mig är helt onödigt. Jag kan dock förstå att vissa kan ha behov men inte den stora massan. Man kunde kanske själv få välja. Det känns tråkigt att man skall behöva ta sig tid för sådana saker som man redan kan.

Jag bör också nämna att under den tiden vi var där idag så funkade ingenting. Vilket gjorde att den bokade timmen blev 20 minuter. Tack god gud, tänkte jag tyst. Genom att inget funkade, så kunde vi inte heller fylla i de uppgifter som var tvugna. Så detta gör de själva och kommer ringa oss när det är klart.

Så nu väntar vi på samtalet. Men när dottern får tillgången och när det kommer igång. Så hoppas jag att detta kommer bli riktigt bra. Vilken fantastisk tillgång för de personer som behöver det. Det är roligt att se att det går framåt!






2 kommentarer:

  1. Men vilket himla krångel!!! Det är väl bra att det finns en utbildning, men om man känner att man inte behöver måste man väl för jösse namn kunna få slippa!

    SvaraRadera
  2. Precis min tanke! Trött blir man. Men förhoppningsvis blir det bra :)

    SvaraRadera