tisdag 17 maj 2011

När mitt barn är nöjd, så är jag också nöjd.

De senaste dagarna har funkat bra. Sonens medicinering har börjar verka och man märker hur lättare livet går. Både för honom och för oss.

Jag kommer ihåg första helgen efter sonen börjat med sin medicinering med concerta. En magisk helg. Lugn och ro. Inget gnäll, inget kiv, inget skrik. Bara lugn. Man märkte nu i våras när han var "utan medicin" ett tag att man blir lätt "bortskämd" och glömmer de jobbiga dagarna.

Det är skönt att det finns medicinsk hjälp. Det är ett omdiskuterat ämne ute i medierna idag. Och jag kan förstå de olika åsikterna. Men i min sons fall finns det inget annat val än medicinering med amfetaminliknande preparat om han skall få en "normal" vardag. Det är inget magiskt piller som löser alla problem men det gör att livet blir lättare. Han har chans att hinna finna lugn och ro inom sig. Och han hinner lyssna och sitta still en liten stund. Han hinner uppfatta vad vi säger. Och efter kan han ställa en motfråga och sedan lyssna på svaret. Det är fantastiskt att bara prata med varandra. Det funkar och vi har roligt ihop.

2 kommentarer:

  1. Jag fick min Aspergerdiagnos + uppmärksamhetsstörning i somras då jag var 35 år. Har kämpat med trötthet, depression, ångest o låg självkänsla o fick äntligen veta orsaken. SEdan 4v tillbaka har jag fått concerta o jag 'är en ny människa. Jag har lättare att tänka o planera, sover bättre o orkar mer. Det är en fantastisk medicin!!

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica.
    Vad skönt! Kul att höra att det funkar. Ja, det är verkligen en hjälp. Min son äter idag Strattera pga att han fick hjärtklappningar av Concerta. Och som det ser ut idag så blir det bra. Undrar vad man skulle göra om det inte fanns den hjälpen. Många får hjälp. Så de där diskutionerna som man ibland ser och hör i media är egentligen inget jag försöker lyssna på. Pga att jag känner att vi måste se till vårans sons situation.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera