fredag 22 april 2011

- Mamma, nu är jag jättespinkig.

Våran son har oftast ätit mest av alla i sin åldersgrupp. Ibland t om mer än mig. Även om han ätit så mycket har han alltid varit en smal kille. När han började sin medicinering med concerta så tappade han matlusten. Han mår helt enkelt illa. Under dagen hemma försöker vi få honom att äta lite till. Sedan julas äter han ett extra mål mat på kvällen precis innan han går och lägger sig. I skolan är det sämre. Vi försöker skicka med honom allt möjligt bara för att han skall äta. Tyvärr är han petig med maten så just nu går det bara bra med gröna äpplen, kanelknäckebröd och ev riskakor med pizzasmak. Kanske inte mitt förstaval men vad gör man inte för att ungen skall äta något under dagen. Det man innan sagt nej till har nu plötsligt blivit ett ja. En svår problematik för mig.

Vi köper korv med bröd i alla möjliga stånd när vi är ute för detta är något han äter. Jag skall nog nämna att jag själv har alltid försökt ge ungarna, mig själv och kärleken bra mat. Lagar det mesta från grunden om jag orkar. Vill inte ge barnen någon konstlad mat om jag kan undvika det. Jag har alltid försökt unvika för mycket socker till ungarna pga att man märker på sonen att han inte mår bra av det och vår dotters tänder skall inte ha det pga av att de har en emaljmineralisering. Så här blir det inte mycket godis förutom när det är lördag och fest.

Så om jag hade tid och orkade skulle jag vilja köpa allt från bonden direkt men får nöja mig att handla ekologiskt och närproducerad mat. Så jag är himla glad att denna sektion på stormarknaden växer :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar