fredag 5 augusti 2011

Jag hatar att gå och lägga mig men älskar att sova....

Jag har periodvis väldigt svårt att sova. Kan inte somna eller så vaknar jag efter 2-3 h och är hur pigg som helst. Just då, mitt i natten när allt är tyst kan jag lösa alla problem. Allt är kristallklart. Magiskt. På dagen är jag totalt slut, känner mig svullen och hjärnan har ersatts med en sirapliknande massa. Inget funkar. Även om jag går och lägger mig i tid eller tidigare för att jag vet att jag behöver sova för att fixa nästa dag så funkar det inte.

Ett av problemen som gör att jag ibland inte kan somna är att det kliar på hela kroppen och jag får nässelutslag. Jag kokar inombords, huden är rödprickig men iskall. Det är som att ligga i en myrstack. Täcket är som ett slippapper. Jag har sökt hjälp hos allmänläkaren ett antal ggr och fått olika svar. Du har för torr hud, här har du en kräm som hjälper. Nej, men du har nässelutslag det är nog något som du inte tål. Ta den här antihistamintabletten. Sista budet är att det är psykologiskt. Du måste stressa av. Här får du lite insomningstabletter. Vissa har funkat, andra inte.

Jag har prövat spikmatta, läsa bok, lyssna på bok, lyssna på lugn musik, fysisk aktivitet, olika KBT-övningar, kamomillte. Kallt och tyst i rummet är det bra men jag somnar inte. De är inte heller så att jag ligger och funderar över jobbiga saker. Nej, inget funkar och jag är sååååååååå TRÖTT på det.......SVÄRORD.........

Till slut när man inte sovit ordentligt på några nätter är man nästan rädd för att gå att lägga sig....och det känns totalt meningslöst för jag kommer ju ändå inte att somna. Jag avvundas min make som lägger huvudet på kudden och sen efter några minuter somnar han. Jätteskönt för honom men för väldigt frustrerande för mig. Som du säkert förstår har jag prövat det mesta och efter alla år som jag bråkats med det här har nu ideérn tagit slut.  

Jag undrar hur andra gör för att somna skönt. Eller kanske du är som mig som ligger där i mörkret och försöker somna och tänker på att bara jag somnar innan klockan... så jag orkar med imorgon.........






2 kommentarer:

  1. Jag försöker att lägga mej när jag är behagligt trött och då somnar jag oftast snabbt. Men för mej har det varit tvärtom, jag somnar överallt i alla situationer... pinsamt ibland...

    SvaraRadera
  2. Hej Marlene :)
    Fram tom 25 års ålder somnade jag oxå nästan överallt, så jag tror jag förstår vad du menar.

    Det värsta är nog när man har varvat ner o är på väg olägga sig o så händer ngt. En unge vaknar el man har glömt ngt..... då är det lätt att stressa upp sig. Jag brukar skriva sms, mäjl o lappar så jag inte skall glömma ngt m ibland missar man :( har förövrigt sovigt riktigt gott inatt :) zzzzzzzZz

    SvaraRadera